fredag 25 maj 2012

Lyxig rabarberpaj

Hejhej
Jag älskar rabarber, rabarberpaj, rabarbersaft, rabarberkräm... Jag tror nog inte att det finns något godare! Så, för att lyxa till det lite gjorde jag en rabarberpaj med jordgubbar och maräng. Vi skulle hem till ett snart nygift par så det passade utmärkt!

Ingredienser, 6 portioner
Pajskal
2 msk socker
3 dl vetemjöl
100 g smör eller margarin
2 msk vatten, kallt

Fyllning
500 g rabarber
ca 2 dl jordgubbar

1 dl ljust muscovadosocker
0,5 dl råsocker
2 tsk potatismjöl

Maräng
3 äggvitor
1 dl strösocker


Gör så här
Mät upp mjöl och socker i en matberedare. Lägg i matfettet som ska vara kallt och mixa till en smulig massa. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform och nagga botten med en gaffel. Låt stå kallt cirka 30 min. Sätt ugnen på 200ºC. Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen cirka 10 min. Sänk ugnsvärmen till 150ºC.

Fyllningen: Ansa och skölj rabarberstjälkarna. Skala de grövre stjälkarna. Skär rabarbern i mindre bitar. Lägg rabarber, ev. jordgubbar och råsocker i en kastrull. Koka på svag värme utan lock, cirka 10 min. Rör ut potatismjölet i lite av krämen. Använder ni frysta jordgubbar kan man koka det några minuter till för annars blir det lätt vattnigt i pajen. Rör ner redningen och dra från värmen när det börjar koka. Häll fyllningen i det förgräddade pajskalet. Vispa äggvitorna till hårt skum. Vispa ner sockret och fortsätt vispa tills marängen blir tjock och blank. Bred ut marängen över pajen. Grädda i mitten av ugnen tills marängen får fin färg, cirka 20 min.

Servera med glass eller vaniljvisp/vaniljkräm.
Underbart gott och passar bra till sommarfikan!

/Victoria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...