tisdag 15 november 2011

Klassiska kanelbullar


Mitt i allt flyttkaos och en tom frys tyckte jag det var dags att fylla på med kanelbullar. Helt jättevanliga kanelbullar och ett enkelt recept som säkert fler av er känner igen. Det tar en liten stund såklart, men det är så gott när man på kvällen plockar ut en kanelbulle ur frysen, värmer den och dricker en kopp kärlek till det.

Ca 20 st

150g smör  
15 dl vetemjöl  
1 dl strösocker 
4 krm salt 
50 g jäst  
5 dl mjölk

Fyllning:
ca 100g rumsvarmt smör 

4 msk strösocker 
2 msk kanel

Garnering: 

uppvispat ägg
pärlsocker


Gör såhär
Skär smöret i mindre bitar och lägg det i en bunke. Tillsätt det mesta av mjölet men spara lite till utbakningen. Häll sedan i socker, salt och jästen delad i mindre bitar. Värm mjölken till fingervärme, 37° och rör ner den i mjölblandningen. Arbeta ihop degen med bakmaskin eller för hand tills den blir blank och smidig. Låt den jäsa under bakduk ca 45 min. Sätt ugnen på 225-250°, beroende på din ugn. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Kavla ut degen till en rektangulär platta. Bred ut smöret på degplattan. Strö över socker och kanel. Rulla ihop från långsida till långsida till en rulle. Skär rullen i 20 bitar, ca 2 cm breda. Ställ bitarna med snittytan upp i pappersformar. Jäs bullarna under bakduk ca 30 min. Pensla bullarna med ägg och strö över pärlsocker. Grädda mitt i ugnen 6–8 min. Låt bullarna svalna på galler under bakduk.


Tips
Om du är osäker på vilken grad du ska ha på just din ugn så lägg in en kanelbulle och testa tid och värme. Man vill ju gärna inte förstöra en hel plåt! För att hålla bullarna så färska som möjligt så lägg dom så snart de svalnat i frysen och ta bara fram så många som du ska äta. Står de framme blir de lätt torra och tråkiga. 


Om ni vill lyxa till det lite så kan jag varmt rekommendera dessa kanelbullarna. Oslagbara!
/Victoria


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...