måndag 26 september 2011

Kanelbullar

I lördags bakade jag de godaste bullarna. Kanel och vaniljbullar blev det. Jag använde mig av en del kalljäst deg som fick stå i kylen över natten. Kanske verkar jobbigt, men det är det inte och det är värt lite planering, för så goda och saftiga bullar har jag aldrig smakat. Jag vet att det är AMERIKANSKT TEMA denna veckan, men lovade att lägga ut dett recept redan i helgen, så här kommer det.

Dag 1
5 gr jäst
3 dl kallt vatten
5 dl vetemjöl special

Lös jästen i vattnet och rör sedan ner mjölet. Täck skålen med plastfolie och låt stå i kylen över natten.


Dag 2
150 gr rumstempererat smör el margarin
3 dl kall mjölk
15 gr jäst
1 sats surdeg (den i kylen)
1 tsk salt
2 msk honung
1 tsk malda kardemumma kärnor
5 dl vetemjöl
ca 6 dl vetemjöl special
1 ägg (för pensling)

Smula ner jästen i bunken, häll i mjölken och lös jästen. Tillsätt kardemumma, honung, salt och surdegen. Blanda väl. Klicka sedan i smöret och låt det blanda sig. Tillsätt därefter all mjöl. Om ni tycker att den är väldigt kladdig, tillsätt lite mer vetemjöl special, lite i taget. Låt därefter degen jobbas i ca 15 minuter.
Obs! Tänk på att degen ska vara rätt kladdig i början, den jobbar i hop sig efter ett tag.
När degen börjar släppa runt kanterna och bli blank och fin är den färdig.
Låt den nu jäsa i ca 1,5 timme.

Blanda nu ihop

200 gr mjukt smör
200 gr mandelmassa (riv den gärna)
2 dl socker
3 msk pulver till marsansås
1 msk vaniljsocker

Ta ur degen och dela i två bitar, kavla ut den ena delen till en rektangulär platta. Bre på smörmassan och strö ev på kanel. Rullar samman och skär i jämna bitar, lägg i muffinsformar. Låt jäsa i ca 1 timme under bakduk.
Pensla med uppvispat ägg och strö på pärlsocker.
Grädda bullar mitt i ugnen, 200 grader i ca 15 minuter eller tills de fått fin färg.

/Johanna

3 kommentarer:

  1. åhh det ser ju verkligen smarriga ut..

    johanna.. glöm inte bort att kommentera lite.. :P

    SvaraRadera
  2. Herregud! Det bästa receptet jag någonsin prövat! Och jag har prövat många!!! Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Jag använder detta recept varenda gång /Johanna

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...