fredag 23 september 2011

Något att bjuda på

TGI friday!

God kväll alla kakmonster. Vad mumsar ni i er för gott nu i helgen? Några bakplaner? Här hemma gottar vi med sockerkaka och surdegsbröd. Lite helglyx måste man ju ha ibland.
Jag kan verkligen rekommendera den här sockerkakan, gott och enkelt. Jag älskar kakor som mestadels sköter sig själva, inte för mycket krångel och det kan man verkligen inte säga att det är med sockerkaka. 






Tid: 45min-1h
Grundrecept
Smör 50g
Ägg 2st
Socker 2dl
Vetemjöl 3dl
Bakpulver 2tsk
Rivet skal av citron ½st
Mjölk 1dl
Ströbröd

Smörj och bröa en bakform, antingen en avlång brödform eller en springform. Smält matfettet och låt det svalna. Vispa äggen och sockret tills smeten blir porös. Blanda mjölet, bakpulvret och citronskalet. Rör ner blandningen i äggsmeten. Tillsätt matfettet och mjölken. Rör om tills smeten är slät. Häll i formen. Grädda på galler i nedre delen av ugnen i ca 35 min.

Tips
Jag bytte ut 1 dl socker mot 1 dl hemmagjord vaniljsocker. Men det går lika bra att tillsätta ca 2tsk vaniljsocker (sån man köper). Byt ut citronskalet mot apelsin eller ha i en klick med lemoncurd. Tänk på att inte grädda den för länge, då blir den lätt torr och inte alls så saftig som den annars blir.


Trevlig fredag!

2 kommentarer:

  1. Åhh så sugen jag blev på att ha något gott att fika på i kväll.
    Men det får nog bli något köpt.. förkylningen har dekat mig totalt :(
    Ha en fin helg!
    Kram Maya

    SvaraRadera
  2. jag har aldrig förstått det dä med sockerkaka.. det är inget jag älskar.. då gillar jag blåbärspajen mer :p

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...