onsdag 21 september 2011

Surdeg del VI och vinnarna av temaveckan!

Hej
Först och främst vill jag bara meddela att temaveckan på bloggen kommer bli "Amerikanska bakverk" som Ni röstat fram. Temaveckan börjar på måndag och kommer innehålla fyra bakverk under veckan. Alla bakverken kommer självklart vara sånt som ni också kan göra, inga konstigheter.
Nu, surdeg.




Detta är min surdeg ca 3,5 timmar efter matning. Den verkar ha klarat sig bra än så länge, vi får se vad som händer över natten. Om den bubblar på och jäser fint kommer det bli bak imorgon. 
Ni som inte kan eller vill baka imorgon kan istället ställa in den i kylskåpet med locket på. Ta fram den en dag innan ni tänkt baka, töm ut lite av innehållet och mata den en gång till. Låt den sedan stå och vakna till liv. 
Jag kommer först dra igång min bakning senare på eftermiddagen, därför delar jag med mig av receptet redan nu till er som vill starta tidigare. 

Manhattan Sourdough
Ingredienser 1 bröd
10 g färsk jäst
3,5 dl ljummet vatten
1,25 msk salt
1,5 dl surdeg av vete
7,5 dl vetemjöl special

Smula jäste i en bunke och lös upp den i vatten, tillsätt salt och surdeg. Tillsätt lite vetemjöl i taget och knåda degen på medelhastighet i maskin i ca 15 min tills degen är mjuk och elastisk. Strö över lite vetemjöl och jäs degen i bunken under bakduk till dubbel storlek i ca 2,5 timme. Sätt ugnen på 250 grader. Rulla försiktigt ut till en knubbig limpa, mjöla den ordentligt och lägg i brödform. Jäs under bakduk till dubbel storlek i ca 1½ timma. Ställ in brödet i mitten av ugnen och släng in 1 dl vatten på ugnsbotten, sänk värmen till 200 grader och baka i ca 50 min.

Vi ses imorgon för att kolla av hur surdegarna mår och förhoppningsvis blir det bak!

Del VI

1 kommentar:

  1. Ser fram emot temaveckan=)Tyvärr blev ju min surdeg sjuk men gjorde den andra igår kväll så jag hoppas på den=)Kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...