lördag 3 september 2011

Bagels med sesamfrön

 

I morse kom jag (Victoria) på att jag hade en liten bit jäst kvar i kylen sen det senaste brödbaket. Jag blev så sugen på att testa göra bagels och det var faktiskt inte så svårt som jag trott! Ni må tro att det fanns någon som blev glad när frukosten var dukad! 

12 Bagels
25 g färsk jäst
5dl fingervarmt vatten
1 msk salt
2 msk flytande honung
12-13 dl vetemjöl special

Lös upp jästen i vattnet och tillsätt salt och honung. Sätt i vetemjölet, lite i taget och arbeta degen i maskin i cirka 5 minuter. Den ska vara stum. Jäs degen i bunke under bakduk till dubbel storlek i cirka 45-50 min. Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och knåda den lätt. Dela degen i 12 bitar. Forma varje bit till en rund boll och tryck ut ett stort hål i mitten. Jäs ringarna under bakduk på en plåt med bakplåtspapper i ca 45 minuter. Sätt ugnen på 200 grader. Koka upp vatten i en stor kastrull. Koka ett par ringar i taget, 1-2 min på varje sida. Låt ringarna torka på en kökshanduk och lägg dem sedan på en plåt med bakplåtspapper. Pensla med uppvispad äggvita och grädda dem gyllene i mitten av ugnen i ca 25 min. 
Jag valde att "dekorera" mina bagels med sesamfrön, det häller du på bröden efter att du penslat dem, innan de åker in i ugnen.

Vi åt dessa med smör och ost, så gott!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...