måndag 3 september 2012

Dinkelbullar med tranbär och pumpakärnor.

I helgen blev jag otroligt sugen på nybakade frukostbullar. Det finns väl inget bättre än lördags morgon, en kopp nybryggt kaffe och nybakade väldoftande frukostbullar?!

Däremot ville jag hitta en lite nyttigare variant av bullarna som inte enbart innehåller vetemjöl och smör. Ibland känns det skönt att gå den nyttiga vägen. Jag hittade i alla fall det perfekta receptet och jag har heller inte gjort så många ändringar. Om man vill förändra receptet kan man själv välja vilka nötter, bär, mjöl eller frön man vill. Jag kommer absolut göra dessa igen men med en annorlunda touch.


Ca 8 stora bullar
3-4 dl dinkelsikt
2-3 dl fullkornsdinkel
4 ägg
2 dl lättkesella (kvarg)
1 dl pumpakärnor
1 dl tranbär
1 msk bakpulver
en nypa salt

Blanda alla de torra ingredienserna i en stor bunke. Rör sedan i de övriga ingredienserna och blanda till en rätt så kladdig smet. Det är nästintill omöjligt att göra små runda fina bollar. Ta lite mjöl på händerna, ta en bit och rulla/forma så gott det går. Lägg sedan bullarna på en plåt med bakplåtspapper. De blir ganska fina när de inte är perfekt runda!
Grädda i mitten av ugnen på 225 grader i ca 15-20 min. Håll koll så de inte bli brända. 

/Victoria

2 kommentarer:

  1. åh dem ser ju jättegoda och så sant,finns inget bättre än nybakat en morgon.

    SvaraRadera
  2. Vad lustigt! Vi måste ha stått och bakat samma muffins/bullar samtidigt och jag måste hålla med: De här är riktigt goda! Fick högt betyg även av mina barn. Tack för många bra recept.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...