torsdag 24 oktober 2013

Läskigt goda morotsmuffins

Nu är det snart Halloween eller Allhelgonahelgen som vi kallar det. Varför inte mysa i höstmörket med dina nära och kära och lite godsaker.
Här kommer ett mumsigt recept på goda muffins.


Ca 16-20 st

90 g smör
200 g finriven morot
50 g hackade hasselnötter
90 g ljust muscovadosocker
90 g socker
2 ägg
200 g mjöl
1,5 tsk bakpulver
o,5 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
1 tsk malen kardemumma

Smält smöret. Vispa ägg och socker. Rör ner riven morot, hackade hasselnötter och det smälta smöret. Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat, kardemumma och kanel. Tillsätt blandningen i smeten. Fördela i muffinsformar. Grädda muffinsen mitt i ugnen i 200 grader i 17-20 minuter.


Frosting a la Leila

60 g mjukt smör 5 dl florsocker 1 tsk vaniljsocker 1 msk färskpressad citronsaft 100 g Philadelphiaost

Vispa ihop smör, florsocker, vaniljsocker och citronsaft.
Vispa i Philadelphiaosten.
 Färga glasyren i olika färger med karamellfärg eller behåll den vit.
 Bred eller spritsa den på muffinsen.



Pumpor

Jag använde mig av mandelmassa då det uppskattas mer i detta hem. Färgade med färgpasta, se här.
Instruktioner finns här.

/ Johanna

3 kommentarer:

  1. åh, jag önskar jag kunde få baka detta! helt kär i er blogg!! knarkar runt här en hel del ... :)

    SvaraRadera
  2. Åh tack! Va kul att höra! Baka på, hur lätt som helst!

    SvaraRadera
  3. Nu läste jag din blogg ;) Du får helt enkelt baka dessa när det är dags att unna dig lite :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...