onsdag 12 oktober 2011

Päronmuffins med kardemumma



Hej hej
Igår hittade jag en massa päron i kylen som jag helt glömt bort att de fanns där. Vi har redan massor med frukt på fruktfatet så jag bestämde mig för att göra muffins på päronen. Jag tycker att det är mycket godare att ha färsk frukt i mina muffins, dom blir lite saftigare då!

ca 12 st
125 g smör
1½ dl mörk muscovadosocker
½ dl strösocker
½ dl hemmagjort vaniljsocker
2 ägg
1 3/4 dl naturell yoghurt
5  dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 päron
1 msk farinsocker
1 tsk kardemumma


Dela päronet i bitar, välj den storleken som du vill och blanda med farinsocker och kardemumma i en skål.
Vispa socker och smör fluffigt, rör sen ner ett ägg i taget. Rör ner yoghurt i smör-socker-ägg-blandningen.
Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat och vaniljsocker. Rör försiktigt ner de torra ingredienserna i smeten. Klicka upp smeten i formar och peta ner de "marinerade" päronbitarna i smeten. Grädda i 200°C i ca 25 minuter.

Byt gärna ut päronen mot äpple och kardemumman mot kanel om det faller dig bättre i smaken! Om man inte har hemmagjort vaniljsocker kan man istället ta 1 dl strösocker och 2 tsk vaniljsocker. Testa dig fram och använd det sockret du har hemma! 

/Victoria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...