onsdag 21 september 2011

Surdeg del V

Del IIII

God morgon

Har degen överlevt natten?
Idag är det dags för matning av surdegen och nu ska det vara aktivitet i den med bubblor och en syrlig doft.

Första matningen, dag 3:
100 g vetemjöl
100 g vatten (runt 40 grader som vanligt)

Nu får vi hoppas att det händer saker. Nu hoppas vi på en riktigt bubblig och svällande deg. Det är när den växt till runt dubbla storleken och blivit sådär härligt bubblig som den är redo att användas till bakning. Då är den vad som i recepten kallas vetesurdegsgrund.

Jag kommer mata min surdeg ikväll för att sen låta den stå och gotta sig över natten. Kanske kan det bli bak redan på torsdag! Ingredienserna som kommer behövas till baket är; 10g färsk jäst, salt, vetemjöl special, surdeg av vete och vatten. Det kan vara bra att vara förberedd eftersom när väl bakningen drar igång så måste man ha i åtanke att den ska jäsa totalt ca 4h plus baktid 50 min.
Det är bra att ha allt hemma så man kan börja tidigt på morgonen om man kan.

Återkommer senare under dagen med bild!

2 kommentarer:

  1. lukten stämmer ju bra men det e ju inte fullt me bubblor,äh kör på ändå och matar ikväll så får vi se=)Annars får jag väl börja om.Kram

    SvaraRadera
  2. Ja gör det. Den brukar ta mer fart efter första matningen. Annars har jag ett annat recept som du kan få testa.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...