fredag 16 september 2011

Början på något franskt

Idag är det ju dags för franska surdegsbaguetter. Eller en typ av surdeg. Man jäser 1:a degen i kylskåp över natten för att sen baka brödet dagen efter. Eftersom jag börjat idag och resultatet inte kommer förrän i morgon kan jag tyvärr bara bjuda på en bild av min deg, då inte min mammamage.
Häng med, baka med mig!

Fransk baguett 4 st

Dag 1
5 gr färsk jäst
3 dl kallt vatten
5 dl ekologisk vetemjöl special

Smula ner jästen i en bunke, häll i vattnet och lös jästen. Rör sen ner mjölet, rör till en lös deg. Täck bunken med plastfolie och låt jäsa i kylen till dagen efter.

Dag 2

15 g färsk jäst
3 dl kallt vatten
1 sats surdeg (se recept ovan)
0,5 msk salt
1 msk strösocker
8.5 dl ekologisk vetemjöl special
vatten till pensling

1.Smula ner jästen i en bunke, tillsätt vattnet och lös upp jästen. 
2. Tillsätt surdegen som nu jäst i kylen över natten, salt, strösocker och till sist vetemjölet. Knåda degen i degblandaren i ca 15 minuter.
3. Låt nu degen vila och jäsa i 1,5 timme. När en deg jäser utvecklas smaker, därför är det viktigt att den får jäsa länge. Det uppstår även fantastiska luftbubblor i degen. Dessa bubblor ger baguetten/brödet en fantastisk volym och det blir mer poröst.
4. Sätt nu ugnen på 250 grader.
5. Dela degen i 4 bitar. Viktigt nu är att inte knåda degen för mycket, då trycks luften ur och det ger ett "platt" resultat. Tryck försiktigt degbitarna till rektangulära bitar och rulla dem till klassisk baguettform. Snurra ändarna.
6. Lägg på plåt med skarven neråt, jäs i ca 1 timme.
7. Pensla nu bröden med vatten, stör ev på flingsalt eller ya vad ni vill ha; pumpafrön, sesamfrön osv. Gör några snitt, 3-4 st.
8. Grädda i mitten av ugnen i ca 5 minuter, nu sänker ni värmen till 200.
9. När det gått ytterligare 10 minuter, släng då in 1 dl vatten på ugnens botten, detta ger baguetterna en fin skorpa.
10. Låt dem svalna på galler utan bakduk.

Krångligt? Alltså...
Baguetterna skall bakas i sammanlagt 30 min. När de varit inne i 5 minuter ska man sänka värmen. Efter ytterligare 10 min (alltså 15 min, halva den totala baktiden) ska man slänga in vatten.

Dag 1



Nu ses vi i morgon, då ska vi baka de små godingarna!

3 kommentarer:

  1. Måste man ha en bak maskin?

    SvaraRadera
  2. Nja, det är att föredra då det ska kåndas rätt bra. Men självklart kan du knåda degen. Tar lite tid dock.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...