torsdag 27 september 2012

Höstig äpple- och kokoskaka


Nu får vi väl ändå säga att det är höst. Sommaren är slut och löven börjar sakta falla till marken. Ute ändras färgerna till orange, rött och gult. Då vill i alla fall jag sitta inne under en filt, tända ljus i trevligt sällskap och fika på något riktigt gott. 
Ikväll bjuder jag er på en härlig höstig äpple- och kokoskaka!

I vår trädgård har vi inget äppelträd men häromdagen när jag var ute kom det flygande äpplen över häcken. Barnen bakom fnissade och skrattade så de kiknade. Det kom fler flygande äpplen och vips hade jag fått ihop så många äpplen jag behövde för att göra denna kakan.

Du behöver:
200 g mjukt smör
1 dl ljust muscovadosocker
1½ dl socker
3 ägg
3½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
3 dl kokos
1 tsk vaniljsocker/vaniljpulver
½ dl mjölk
4 äpplen

Sätt ugnen på 175 grader. Skala äpplena och skär dem i tärningar. Vispa smöret och sockret pösigt, blanda sedan i äggen. Ta en annan bunke och blanda ihop vetemjöl, bakpulver, kokos, vaniljsockret och äpplena. Rör sedan ner det i äggblandningen och häll sist i mjölken. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40-45 min. 
Serveras antingen precis som den är eller med vaniljvisp/vaniljsås.

Vill du göra hemmagjord vaniljsås hittar du ett jättegott recept HÄR.

/Victoria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...