torsdag 21 juni 2012

Nötmarängtårta


Igår var det ingen vanlig dag, för det var Victorias födelsedag, hurra hurra hurra!! Jag blev ordentligt firad och jag lyxade till med en nötmarängtårta. Jag hade från början tänkt göra en vanlig hederlig jordgubbstårta som jag gör varje år, men i år ville jag förnya mig. Den blev såå god. Riktigt uppskattad av gästerna och speciellt av en liten Isabella. Hon tog den stora skeden och slevade i sig grädden och jordgubbarna!! Mums.



Ingredienser
8-10 bitar
4 dl blandade nötter (jag hade endast hasselnötter)
2 dl strösocker
4 äggvitor
5 dl vispgrädde
3 tsk vaniljsocker
1 liter jordgubbar
1 förp. vaniljvisp

Fyllning 1:
Vispgrädde blandat med vaniljsocker
Skivade jordgubbar som täcker botten.
Vaniljvisp ovanpå

Fyllning 2:
Vispgrädde och vaniljvisp.

På toppen:
Vispgrädde och jordgubbar

1. Sätt ugnen på 150°. 
2. Mal eller mixa nötterna till ett fint mjöl och blanda med sockret. 
3. Vispa äggvitorna till ett fast skum. Vänd ner dem i nötblandningen. 
4. Bred ut smeten till 3 rundlar à 24-26 cm, på plåtar med bakplåtspapper. 
5. Grädda i mitten av ugnen ca 25 min. 
6. Lossa genast bottnarna från pappret men låt dem kallna på pappret på plåten. 
7. Vispa grädden tillsammans med vaniljsockret till fyllningen och garneringen.  
8. Lägg ihop bottnarna med fyllningarna emellan. 
9. Bred resterande grädde på toppen och garnera med jordgubbar.
Ät, njut!!

Varför inte servera denna goding till midsommar?!
/Victoria

2 kommentarer:

  1. Vilken sommartårta! Jag bakade ett recept på "viktoriatårta" som jag hittade på er blogg nu till midsommar, så himla god! :)
    /Mathilda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du gillade Victoriatårtan, en av mina favoriter :) nu blev jag riktigt glad! / Johanna

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...