onsdag 13 juni 2012

Kardemummaskorpor

Helt underbara!! 
Småkaka som känns "skorpiga" med mycket smak av kardemumma.
50-60 st

4 dl vetemjöl
1,5 dl socker
2 tsk nymalen kardemumma
2 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
100 gr smör, rumstempererat
0,75 dl vispgrädde

Garnering
strösocker
nymalen kardemumma

 1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Blanda alla torra ingredienser i en matberedare, med kniv.
3. Skär smöret i tärningar och tillsätt i matberedaren. Kör till en smulig deg.
4. Häll i grädden och mixa ihop till en deg. Ta ut degen och knåda lätt.
5. Stöt kardemumma och blanda i hop med socker i en skål.
6. Rulla kulor av degen, ca 2 cm i diameter.
7. Doppa kulorna i socker- och kardemummablandningen. 
8. Lägg på en plåt med bakplåtspapper, ganska glest. 
Grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter.

Jag använde mina som gåvor, slog in i cellofan och tog med mig när vi skulle bort.
Väldigt uppskattat kan jag säga!
(Jo, det åts några innan vi gav bort alla)
 Nästa gång jag bakar ska jag rulla dem i ljust muscovadosocker och kardemumma. 
Vill man kan man doppa dem i choklad.

/Johanna

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...