tisdag 17 april 2012

Creme catalana


Hejhej
För ett tag sedan hade jag finbesök från Vimmerby. En av mina äldsta vänner var på besök och även min barndomsvän (som också bor där jag bor). Vi skulle ha lite mys med middag som blev tapas och självklart var jag tvungen att hitta en passande efterrätt. Det fick bli en mumsig creme catalana!

Crema catalana, 4 pers.
4 dl standardmjölk
1 dl vispgrädde
1 dl strösocker
4 äggulor
4 msk potatismjöl eller maizenamjöl
0,5 citron (helst ekologisk eftersom skalet används)
1 liten kanelstång
0,5-1 vaniljstång

Jordgubbar
Farinsocker

Gör såhär:
1. Tvätta citronen noga. Skala av 1/4 av citronen och undvik att få med det vita.
2. Öppna vaniljstången på längden med en kniv och skrapa ur fröna.
3. Häll upp 2 dl mjölk, vispgrädde och socker i en kastrull.
4. Tillsätt citronskalet, kanelstången, vaniljfrön samt vaniljstången. Låt alltsammans koka upp. Sänk värmen och låt mjölken dra i ca 10 minuter.
5. Lös upp potatis/maizenamjölet i resten av mjölken.
6. Vispa ned äggulorna.
7. Sila den smaksatta mjölken genomen finmaskig sil till en ny kastrull. Värm försiktigt upp den smaksatta mjölken. Tillsätt äggsmeten under ständig omrörning på medelvärme.
8. Fortsätt värma tills krämen blir tjock och smidig. Krämen får inte koka då skär den sig!
9. Ta kastrullen från värmen och häll upp i portionsskålar. Ställ dem kallt i kylskåpet.
10. Vid servering strö över mörkt socker. Man kan bränna av sockret för en knäckig yta före servering om man vill, men det är en smaksak. Garnera med jordgubbar.

Ljuvligt!!!

/Victoria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...