fredag 16 mars 2012

Chokladcheesecake

Världens godaste, lenaste, vaniljigaste, chokladigaste och uuunderbaraste cheesecake. Ett måste att baka om du gillar ovanstående ord. Två av mina favoriter är just vanilj och mjölkchoklad och sen dessa två ihop, himmelrike!

Botten
400 gr digestive
200 gr smör

Fyllning
600 gr Philadelphiaost
2,5 dl Kesella 10% (kvarg)
2 tsk vaniljsocker
1,5 dl strösocker
4 ägg
1 dl vispgrädde

Choklad swirl
150 gr mjölkchoklad alt mörk choklad 60%. Ta det du gillar bäst.
3 msk espresso/starkt kaffe. Här blandade jag vatten med kakao istället, ville inte ha kaffesmak i denna kaka.

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Krossa kexen fint i en mixer.
3. Smält smöret och blanda med kexsmulorna.
4. Tryck ut kexblandningen till en botten i en kakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter.
5. Förgrädda botten i mitten av ugnen i cirka 10 minuter, låt svalna.
6. Sänk ugnstemperaturen till 140 grader.
7. Vispa philadelphiaost och kesella krämigt i en skål.
8. Blanda i strösocker och vaniljsocker.
9. Rör i ett ägg i taget (annars kan smeten spricka) och sist vispgrädden.
10. Bryt chokladen i bitar, smält den i ett vattenbad och blanda ner kaffet. Ha kaffet varmt då chokladen annars gärna grynar sig när kaffet är kallt.
11. Dela upp smeten i 2 skålar och blanda ner den varma chokladen i den ena smeten.
12. Varva smeterna om varandra över kexbotten.
13. Dra ett mönster med en kniv eller tandpetare genom smeten.
14. Grädda kakan i cirka 1 ½ timme tills den stannat helt.
15. Låt svalna och servera kakan ljummen eller kylskåpskall.




/Johanna

3 kommentarer:

  1. Yummi, jag önskar att jag bodde granne med dig så jag kunde våldgästa och kräva en smakbit :)

    SvaraRadera
  2. Himla fin den blev!

    Jag har en tävling på min blogg som jag tror att skulle passa dig =)
    Kom gärna förbi!

    Kram
    /Nellie

    http://sockertussen.blogspot.se/2012/03/vinn-en-whoopie-matta-macaron-matta.html

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...