måndag 20 februari 2012

Klassiska chokladbollar

Hej
Idag bjuder jag er på klassiska chokladbollar som passar till allt från kakbuffén, barnkalaset och till kaffet. Jag fick i uppdrag (eller tog snarare på mig uppdraget) att baka just chokladbollar till ett barnkalas. Med en hjälpande hand från min stora tjej Alicia så gick det som på dans.

Blanda ihop till dubbel sats ca 50st:
200g rumsvarmt smör/margarin
2 dl socker
6 dl havregryn
2 tsk vaniljsocker
6 msk kakao
2 msk kallt kaffe
2 msk chokladvatten
Garnering:
Pärlsocker eller kokos
Blanda ihop allt i en bunke och ställ i kylen några minuter. Rulla bollar och rulla dem i antingen pärlsocker eller kokos. Ställ svalt. Går bra att frysa. 

Eftersom bollarna skulle vara till ett barnkalas så tog jag bara hälften av kaffet och smaksatte med vanlig chokladpulver (oboy) blandat i vatten istället. Använd ganska mkt pulver när du blandar så det blir framträdande chokladsmak och inte blaskigt. Annars skippar man det och kör på enbart kaffe.

Hur som helst, dom blev riktigt goda!!




/Victoria

2 kommentarer:

  1. Vad goda dom ser ut :)

    SvaraRadera
  2. Tack! Dom blev faktiskt en riktig hit på kalaset. Framför allt hos de vuxna =).

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...