onsdag 5 oktober 2011

Johannas tekakor

Mio, min son, älskar tekakor. Gärna med massa leverpastej och gurka, då mår han som bäst. Han kom hem i måndags och bönade om att jag skulle baka dessa små underverk. Självklart gjorde jag detta. Kan inte låta bli att njuta, njuta av att mitt barn får hembakat och älskar det. Precis som jag gjorde när jag var barn. Så här delar jag med mig av farmors, mina och svärmors tekakor. Vi har alla bakat dessa fast på olika sätt. Här kommer mitt!

ca 20 kakor

50 gr smör
2,5 dl fiberhavregryn
5 dl kokhett vatten
50 gr jäst
2 msk honung
1 tsk salt
2 dl rågmjöl
ca 8 dl vetemjöl special
0,5 dl pumpakärnor
0,5 dl solrosfrön
3 msk linfrön

1. Mät upp havregrynen i bunken, häll på det varma vattnet. Klicka i smöret och låt det hela blandas och smöret smälta.
2. Nu ska havreblandningen svalna, till ca 40 grader.
3. Smula ner jästen i havreblandningen, tillsätt pumpakärnor, solroskärnor, linfrön, honung och salt. Blanda i hop allt.
4. Häll i rågmjölet och sen nästan all vetemjöl special, spara lite till utbakningen. Låt degen knådas i ca 10 minuter.
Degen ska vara lite kladdig när den är klar.
5. Låt degen jäsa i ca 60 minutr.
6. Baka ut tekakorna, jag rullar till en bulle som jag försiktigt plattar ut.
7. Låt jäsa i ca 30 minuter.
8. Baka mitt i ugnen, 225 grader, i ca 13 minuter.

Ät nybakade med god ost och en kopp te, ljuvligt.


Ps. Jag bakar även dem på endags-surdeg, alltså man blandar mjöl, vatten och jäst och låter den stå i kylen över natten. Vill ni ha recpetet så hojta till, så ska jag lägga ut den versionen med. Garanterar luftiga och goda tekakor.

5 kommentarer:

  1. Ja det är en riktigt favorit här hemma. Mumsigt! /J

    SvaraRadera
  2. jag tror mig ha sett en regnoverall någonstans i strl 74. frågan är ju bara vart..

    här regnar det också hur mycket som helst.. jag har tänkt gå till öppna förskolan i dag men vagnen kommer ju bli blötare än blötast.. regnskyddet är ju verkligen inte det bästa vi äger :P

    ja vi hade nog haft rätt skoj ihop.. :P

    SvaraRadera
  3. Ser grymt goda ut!! Ska testa nästa gång det är dags att fylla på i frysen :)

    Har precis hittat hit, efter att min kära arbetskompis (Johannas svärmor) har tipsat mig! Så himla mysig och inspirerande blogg!!

    SvaraRadera
  4. Tack Linda! Ja de är riktigt goda så fyll frysen vetja! :)

    Johanna

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...