måndag 19 september 2011

Vetesurdeg

Hej
Idag ska jag försöka mig på ännu en vetesurdeg, ska även gardera mig och göra en rågsurdeg. Den är lite lättare att få till. Jag ska idag testa ett annat recept på vetesurdeg som jag hittat. Häng på Ni med, med start idag så får vi se vem som lyckas bäst!

Dag 1
30 g vatten (runt 40 grader)
40 g ekologiskt vetemjöl
20 g yoghurt naturell



Blanda i en glasburk men skruva inte på ett lock. Trycket som uppstår när det jäser behöver få komma ut på ett kontrollerat sätt. Därför lägger man bara på locket och ställer den sen på ett varmt och trevligt ställe. Tippa burken ett par tre gånger per dygn så att innehållet rör på sig.

Om två dagar ska den matas.
Kollar in ikväll hur många som hängt på, så ser vi också om det hänt nåt med degen.
Vi ses då hoppas jag!

2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...