måndag 12 september 2011

Mormors Mazarinkaka

Nu tänkte jag dela med mig av min favoritkaka. Den innehåller minnen, kärlek och mandlar. Det är min mormors underbara mazarinkaka. Den är helt fantastiskt god och smälter i munnen. En smakupplevelse som tar en tillbaka till tidigt 1900-tal, tänker på min gammelmormors syjunta där damerna samlades, sydde, skvallrade och mumsade på denna kaka. Nu är det 2011 och nu samlas jag och mina vänner, skvallrar, myser och äter.
Gör dig själv en tjänst, prova den.

200 gr rumstempererat smör
3 dl socker
2 ägg
1,5 dl mjölk
25 mandlar
5 bittermandlar
3,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker

1. Rör ihop smör och socker.
2. Vispa ihop ägg och mjölk.
3. Mal mandlar och bittermandlar till en grovkornig massa.
4. Blanda ihop mjöl, bakpulver, mandelmjöl och vaniljsocker.
5. Rör ihop alla ingredienser. till en smet.
6. Smöra och bröa en form med avtagbara kanter.
7. Grädde i 175 grader, längst ner i ugnen i ca 45 minuter.
8. När kakan kallnat kan du blanda ihop en glasyr på florsocker och vatten och bre på.

2 dl florsocker
1 msk vatten

Nu till det speciella med kakan. Den ska nämligen stå i kylen i ca 4-5 dagar för att smaka som bäst. Den blir alltså bara saftigare och godare ju längre man väntar. Så det gäller att planera om man ska bjuda på denna going.

/Johanna

19 kommentarer:

  1. Åh, vilken fining!Men vilken framförhållning man måste ha :)

    SvaraRadera
  2. Jepp, tyvärr är det så. Men jag lovar, den är så värd lite planering.

    SvaraRadera
  3. SÅÅÅ GOOD!!!! bakade den i helgen (mycket enklare än vad jag trodde när jag läste receptet) och den var det bästa på riktigt länge! dessutom fick jag en himla massa beröm från alla som smakat (vilket var ganska många) den var såpass mäktig också att den räckte till många fikor :)

    SvaraRadera
  4. Testas just nu, är tjugofem min kvar på gräddningen o kakan är alldeles bubblig på toppen, ska det vara så? Ser ut att bli bränd vilken sekund som helst...

    SvaraRadera
  5. Nä Suzan den ska inte bli bränd, har du den längst ner? Lägg folie över den annars :) Ugnar kan variera i värmen. Hur ser det ut nu?? // Johanna

    SvaraRadera
  6. Vilken formstorlek rekommenderar ni /Carro

    SvaraRadera
  7. Hej Carro! 22-24 cm storlek. Blir bra med båda faktiskt. Hoppas det går bra. // Johanna

    SvaraRadera
  8. Tack! (100 år senare :)) Måste göra denna någon gång. Älskar mazariner och mandelmassa. /Carro

    SvaraRadera
  9. Ja det måste du verkligen! Jag är också ett riktigt fan av mazariner och mandelmassa och kan verkligen rekommendera denna kaka!! Lycka till och hör av dig om du har några frågor :) Mvh Johanna

    SvaraRadera
  10. Åh vad gott det låter! Ska absolut prova! Om man vill frysa den och ha till senare, bör man vänta någon dag innan man fryser den, eller vad tror du?/Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den underbar! Ang frysningen har jag ingen aning, får faktiskt fråga min söta mormor om det. Så jag återkommer. Tror dock att det inte ska vara något problem. / Johanna

      Radera
    2. Fick du något svar ang frysning?

      Radera
  11. Hej! Undrar om man ska lägga på glasyren direkt, även om den ska stå i kylskåp ett par dagar innan servering?? Undrar också om ni råkar veta om man kan mala nötterna i en sån där "milk shake kannemixer"?? Har ingen vanlig mixer.... Den ser grymt god ut!!

    SvaraRadera
  12. Detta var nog den torraste Mazarinkaka jag bakat och inte smakade den av bittermandel heller bättre recept måste det väl finnas.

    SvaraRadera
  13. Hej! Nu är det över 5 år sen detta inlägg publicerades och så glad jag är att det låg kvar! Hittade det och bakade kakan igår kväll.

    Jag använde bittermandelarom istället och ökade de vanliga mandlarna med typ 8. Smakade mig fram eftersom det är jättesvårt att hitta nån som helst doseringsguide för aromen. Jag tog ca 15 droppar (med pipett).

    Ni skriver att den ska stå i kylen i 4-5 dagar. Min kaka känns redan saftig faktiskt.
    Jag lade på folie efter 30min i ugnen då den redan börjat få ganska mycket färg. Kakan fastnade dock i folien så ett tunt lager kaka lossnade. Har ju ingen betydelse eftersom det ska på glasyr sen.
    Iaf så gjorde ju detta att det var som upplagt för att provsmaka lite ��. Därav har jag ett hum om konsistensen. Jag ska ändå försöka låta den stå nån dag i kylen iaf. Den som väntar på något gott.. (kan ju alltid gå och leta i kylskåpet)

    Iaf stort TACK för receptet!!
    Blir denna kaka torr då är det ngt som gått fel!

    SvaraRadera
  14. En kaka jag bakat mycket och har aldrig haft framförhållning utan bakar till bjudning samma dag, Är försiktig med tiden och börjar provsticka efter 25 -30 min ! Och efter 35 är den toppengod och saftig redan idag. Mer vatten i glasyren går åt och gärna tjockt med glasyr. Bakat den i flera år, kanske inte exakt detta recept utan med bittermandelarom istället för mandlar😁🤩 Superbra kaka🤩

    SvaraRadera
  15. Har bakat denna flera gånger nu och den har blivit en favorit. Försvinnande god!

    SvaraRadera
  16. kan inte se hur mycket mandelmjöl det ska vara

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...