lördag 10 september 2011

Chocolate cheeseballs



















Vilken munsbit, vilken goding. Eller hur? När jag satte tänderna i och fick in denna i munnen var jag i himmelriket. Den liksom smälter i munnen. Med smak av mörk choklad kombinerat med cheesecake kan det inte bli annat än gott. Smakerna gifter sig, som vi brukar säga. Lite knepigt att få till det med chokladen runtomkring och få dom runda, så har ni tips blir jag väldigt glad. Skriv gärna en rad.

20 st
200 g philadelphia
50 g smör
5 dl krossade digestivekex
3 dl florsocker
Rivet skal från 1 citron
2 tsk citronsaft
1 dl finhackad vit choklad
Mörk choklad att doppa i

Vispa samman alla ingredienser och ställ in smeten i kylen i några timmar. Det är omöjligt att rulla bollarna innan smeten kylts ner. Ta ut och rulla degen till bollar i önskad storlek. Jag föredrar att ha dom ganska små. Smält chokladen över vattenbad, doppa bollarna. Låt svalna och stelna. Förvara i kyl. 

Jag använde mig av två skedar att rulla bollarna från den ena till den andra. En del har doppat dom och sedan lyft upp dom med gaffel. Låt dom gärna rinna av lite innan de läggs på bakplåtspappret, annars blir de lätt väldigt platta i botten.

Ett väldigt uppskattat litet bakverk av alla och det bästa är att det blir många så man kan ta med och bjuda på jobbet, skolan eller på fikan. Dessa kan du göra dagen innan då de håller sig bra i kylskåp.

/V

4 kommentarer:

  1. Gör det, supergott!

    SvaraRadera
  2. Om am har en riktig spritspåse med stor tyll kan man kanske spritsa ner bollar i chokladen. Dessa ska jag testa till jul med lite pepparkakskrydda.

    SvaraRadera
  3. Låter som en rolig idé med pepparkakskrydda. Alternativet är att istället för digestivkex, ta pepparkakor för att få den där juliga smaken.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...